پروفيل چيست؟
پروفيل PROFILE از حيث لغوي به معناي زمان اثبات و ارتفاع بسيار است كه در ساختمان سازي و اتومبيل سازي به عمل ميرود , درين مقاله قصد داريم شمارا با مفاهيم پروفيل , كاربرد و روش ايجاد آن آشنا نماييم .
پروسه ساخت ميلگرد معمولي
گونه هاي پروفيل :
الف : پروفيلهاي گشوده مشتمل بر تيرآهن , تسمه , نبشي , ناوداني , ميلگرد ميباشد .
ب : پروفيل بسته مشتمل بر لوله و قوطي ميباشد .
كاربرد پروفيل :
پروفيل مصارف متعددي در ساختمان سازي , صنعت و روش سازي دارااست , البته بيشترين كاربرد آن در ساخت در و پنجره هاي آهني است .
https://www.asroon.ir/suppliers/detail/صدرا-پروفيل-تهران/32/view/
پروفيل ها بشكل مربع و مستطيل وجود داراهستند كه در مقاطع كوچك آن جهت نرده هاي فلزي براي در و پنجره ها , رويه پلكان ها , نرده كشي ديوارهاي سوله ها , پياده رو ها و هم خيابانها استعمال ميشود , البته مقاطع بزرگتر پروفيل ها به ستوني پر اسم و رسم ميباشند كه در ساخت ستون و اسكلت فلزي كاربرد دارااست .
به كار گيري هاي ديگر پروفيل :
در صنعت خودروسازي
در ساخت اساس ميز و صندلي
جور z آن جهت پوشش سقف كارخانه ها
ساخت چهارچوب درهاي بزرگ آهني با به كار گيري از پروفيل نبشي
ساخت كركره هاي دكان با به كارگيري از پروفيل ناوداني
پروفيل
نحوۀ ايجاد يك جور پروفيل مربع :
ساخت پروفيل و قوطي هاي ساختماني به ۲ روش بي واسطه و غير بدون واسطه انجام ميگردد ( به عبارتي ساخت لوله و تبديل به طريق آخرين ) كه هر كدام دارنده محاسن و معايبي ميباشند .
https://www.asroon.ir/products/detail/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87/121/view/
روش ساخت بي واسطه :
در روش ساخت بدون واسطه نوار در اثر عبور از در بين قالب هاي بالا و ذيل ( دارنده محرك ) و در كنار هرزگردها كه طراح با انجام محاسبات از نگاه ميزان نيرو و زواياي صورت متبوع كه با توزيع در هر دروازه پباده سازي نموده كم كم صورت گرفته و بعد از جوش ميل كردن دو حاشيه ورق بوسيله جوشهاي فركانسي نهايتاً در نصيب سايزينگ صورت بي نقص ميگيرد .
پروفيل ايجاد شده در اثر اعمال نيرو از سمت قالبها و حرارت جوش , كاملاً بي واسطه نبوده و بوسيله پيچش گير با اعمال نيروي دوباره , خمش , پيچش و كمانش آن تصحيح مي شود . پروفيل در درحال حاضر ساخت , بوسيله اره خود كار در فواصل ۶۶ متري بريده و به تعداد معيني بسته بندي و بعداز نصب كارت ويژگي ها و تأييد در اختيار گرفتن كيفي به انبار توليدات منتقل مي شود .
محاسن و معايب :
پروفيل ساخت شده به روش بي واسطه از كيفيت بالاتري برخوردار بوده و دارنده زاويه هاي تيز , بعدها ظريف و خط جوش اثبات در ديوارۀ بالايي است و انحناي سطحي مقداري داراست .
درين روش به دليل تيز بودن كناره و اختلاف قطر نقاط متعدد قالبها و سرعت خطي گوناگون , استهلاك قالبها بيشتر ميباشد . همينطور از حيث خودرو كاري و عمليات حرارتي هم توجه بيشتري اضطراري است از طرفي فضاي هوايي بيشتر ميان ايندكتور و پروفيل و فريت سرعت ايجاد را كم كرده و نسبت به روش غير بدون واسطه دارنده سرعت كمتر و بازده پائين تري خواهد بود .
روش ساخت غير بي واسطه :
درين روش پروفيل ابتدا در دستگاه مهم نورد طبق پروسه فوق و يك كدام از سه روش خم كردن , به لوله تبديل ميگردد و بعد از جوش دو حاشيه , در نصيب سايزينگ و پيچش گير در اثر فشارهاي بالايي و پاييني و جانبي , اين لوله به گونه هاي متعدد تبديل و يا اين كه اينكه در نصيب سايزينگ و پيچش گير لوله كاملتر و كالا آخرين ايجاد و بعد از برش بسته بندي ميگردد .
محاسن و معايب
دراين روش نصيب اول اتومبيل ( دربرگيرنده Forming و Finishing ) به يكياز ۳ روش صورت دهي حاشيه اي , صورت دهي مركزي و يا اين كه صورت دهي از روش شعاع حقيقي وواقعي و با اعتنا به حيث طراح و وضعيت خودرو نوار به لوله تبديل و در نصيب Sizing به طريق متبوع تبديل مي شود كهاين روش Online ناميده مي شود و يا اين كه بعداز اينكه دراين به دور , لوله بدون نقص و بريده شد , در دستگاههاي ديگري فعاليت تغيير و تحول صورت انجام ميگردد .
درين روش زيرا مي توان با ساخت يك لوله در نصيب فرمينگ و ردوبدل دستكم يكسري قالب در نصيب سايزينگ و يا اين كه بردن به دستگاه هاي سواي جوش ديگر مي توان تعدادي دسته پروفيل تهيه و تنظيم نمود . داشتن تنوع با دست كم خودرو لوله سازي قابليت و امكان پذير است .
https://www.asroon.ir/products/detail/ورق-سياه/120/view/
بازدید: